Krachttraining

Aanbod

Wat is krachttraining? Krachttraining is een vorm van training, waarbij de spieren, pezen en het skelet weerstand bieden tegen externe weerstanden of door zwaartekracht. Dit kan door gewichten op te heffen of door intensief te springen en sprinten. Buiten dat krachttraining leuk is om te doen, heeft nog meer voordelen. Krachttraining versterkt je spieren en helpt bij het afvallen. Dit zijn niet alle voordelen, er zijn er meer. Hieronder een opsomming van de belangrijkste factoren. - Het beschermt de spiermassa tijdens een periode van gewichtsverlies. - Het verhoogt de hoeveelheid spiermassa en heeft daarmee een positieve invloed op het metabolisme (stofwisseling). - Het leidt tot een lager vetpercentage, dit door toename van spiermassa en verbrande calorie├źn. - Verbetert de sportprestaties. - Wanneer de oefeningen goed uitgevoerd worden, verlicht het lage rugklachten. - Het verlicht de pijn bij artrose, de spieren vangen namelijk meer op. - Het vergroot de onafhankelijkheid bij ouderdom. - Een betere lichaamscontrole en lichaamsbewustzijn. - Hogere wandelsnelheid. - Het verbeterd de glucose- en insulinehuishouding, dit is belangrijk voor personen met diabetes type 2. - Een lagere bloeddruk in rust. - Een verbeterde bloedlipidenprofiel. Wat zijn bloedlipiden? De bestaat uit cholesterol en triglyceriden. Triglyceriden zijn o.a. betrokken bij de aanmaak van vetweefsel en bij de aanmaak cholesterol. - Het is goed voor hart- en het vaatstelsel. - Een grotere botdichtheid. - Het trainen heeft een remmend en/of positief effect bij mensen met een depressie. - Het vergroot het zelfvertrouwen. - Het verkleint of stopt de afbraak van spiermassa bij ouderen.